سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی روستای قزل احمد
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

234قزل احمد


[ سه شنبه 92/3/14 ] [ 5:40 عصر ] [ روح الله آقازاده قزل احمد ] [ نظرات () ]

 

یکی از دوستان پیشنهادی به این جانب کرد که در نوع خود خلاقانه و بی نظیر بود که باید از همان روز اول این کار را انجام می دادم در همین جااز  همه دوستان وعلاقه مندان که به نوعی ریشه در سرزمین مادریمان روستای قزل احمد دارند وبه وبلاگ بنده سر میزنند پیشنهاد می دهم در صورت تمایل مشخصات تحصیلی وشغلی خودشون رو اعلام کنند و  هر مطلب جالب و مرتبطی (عکس ،تخصص ،هنر ...)دارند را برای این جانب در قسمت نظر خواهی یا به آدرس ایمیل (saidamiri43@yahoo.com)بفرستن تا در وبلاگ قرار بدم که دایره ارتباطات گسترده شده  و گامی برای پیشرفت روستایمان برداشته شود.

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش      باز جوید روزگار وصل خویش

در ضمن 

 

اگر از دوستان و همشهریان کسی هست که به وبلاگ نویسی آشنا ست ودوست داره توی این وبلاگ مطلبی بنویسه درخواستشو توی قسمت نظر خواهی ارسال کنه تا ثبت نامش کنم که گروهی وبلاگو  بنویسیم.

با تشکر آقازاده

 

قزل احمدی ها

 

 همانطور که در یاداشت قبلی گفتم در این یاداشت میخوام از بچه های قزل احمدی که به نوعی در کار ودرس مؤفق بوده  و باعث سر بلندی قزل احمد می باشند نام ببرم تا بتونم رابطه ای بین نسل جدید که به خاطر پراکنده گی اهالی در شهر های مختلف دیگر شناختی از هم ندارن ایجاد کنم تا بلکه سنت های قدیم روبه فراموشی نرود.اولین نفر ی که به بنده پیام دادن اقای حمیدرضاصادقیان قزل احمد بودند که در ذیل از مشخصات و کار ایشان اطلاعاتی می دهم.

1-آقای حمید رضا صادقیان رشته کارشناسی کامپیوتر،مسلط به تمامی برنامه های مایکروسافت آفیس و سخت افزار کامپیوتر با 5سال سابقه کاری در همین زمینه ایشان در کرج خدمات کامپیوتری دارند که اخیرا در شرکت داروسازی و واکسن مرکز تحقیقاتی انستیتو پاستور تهران  مشغول بکار هستند و  پسر آقای اروجعلی صادقیان که جانباز دوران دفاع مقدس  می باشد هستند در ضمن شهید زین العابدین صادقی که برای همه ما قزل احمدی ها افتخار هشت سال دفاع مقدس بوده وهست دایی آقای صادقیان می باشد.بنده براشون آرزوی مؤفقیت وسر بلندی دارم.

2-محمد آقازاده قزل احمد معلم هنر در شهر شهریار از بچه های باهوش قزل احمد می باشد که در آموزش وپرورش فعالیت می کند ودر زمینه کامپیوتر تا حدودی تخصص دارد.

3- ابراهیم حقی سن 34 ساکن فردیس محل کار در نیروگاه برق قزوین مدرک دیپلم نظام قددیم .

4-مصطفی عزیزی فرزند آقا عزیزی 27 ساله ساکن ساوجبلاغ کرج دانشجوی رشته مکانیک کاردانی و الآن در نمایندگی زامیاد قزوین مشغول بکار می باشند.

5-محمد علی آقازاده (حمزه )مهندس کشاورزی و مدیر عامل شرکت بهار نارنج کویر قم 

6-علی نوروزی قزل احمد مهندس بهداشت شاغل در تاکستان 

7-آقای حسین صادقی کارشناس کشاورزی شاغل در سازمان آمار واطلاعات تبریز 

8-محمد صادقپور فرزند رحمان ساکن شهرستان نظرآباد که شغل اجرای گروهی موسیقی از مجالس عروسی. که در هشتگرد مغازه اجاره کرده و فروش سیستم های صوتی عروسی دارند.

9-عبداله رئیسی قزل احمد، تحصیلات کارشناسی آزمایشگاه(دامی)، ساکن گلستان، در حال حاضر در آتش نشانی تهران مشغول بکار می باشند.

کسانی که تابه حال درمورد سایت روستای قزل احمد نظر دادن

 

تا به حال حدود 3000نفر از وبلاگ روستای قزل احمد دیدن کردند که فقط عده کمی در مورد ان نظر دادند که در ذیل به اسامی که می شناسم  اشاره می کنم.

1-مرسل رضایی 2-حمید رضا صادقیان3-هادی صادقپور 4-فاطمه عزیزی5-ناهید عزیزی6-داود نجفپور  7-محمد محرمی از الخلج 8-حسن شجاع 9-ابراهیم حقی10-مصطفی عزیزی 11-جعفری 12-حسن رضایی 13 -ویک نفر آشنا

اسامی بالا از بچه های خود قزل احمد بودند که لطف کردن و اسامی خودشون را هم نوشتن و از همشون تشکر می کنم و افراد دیگری هم هستند که فقط اسم خالی نوشتن و من نمیدانم کی هستند و بازم جادارد که از اونها هم تشکر بشه.

 

 


[ یکشنبه 92/3/5 ] [ 11:13 صبح ] [ روح الله آقازاده قزل احمد ] [ نظرات () ]

 

قزل‌احمد

یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان عباس غربی بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

این روستا حدود 40خانوار در خود جای داده است ، شغل اکثر قریب به اتفاق ساکنان این روستا دامداری و دامپروری و کشاورزی  است.و نزدیک به 300خانوار از این روستا به شهر های مختلف ایران ازجمله کرج ،تهران، قم ،کوچ کرده اند که بعضی از آنها در فصل تابستان برای کشاورزی برمی گردند.

قزل احمد

 

شغل اکثر مردم

اکثر مردم روستای که در روستا ساکن هستند کشاورز و دام پرور می باشد ودر فصل زمستان که کشاورزی تعطیل می شود اکثر مردم برای کار به شهر های مختلف ایران رفته ودر کارخانه ها وشرکتها مشغول به کار می شوند.

خصوصیا بارز مردمان 

مردمانی خون گرم ،باهوش کاری و سخت کوش  زرنگ هستند که استعداد همه کاری را دارند ولی متاسفانه به دلیل کم لطفی آموزش وپرورش تحصیل را زود رها کرده وبه کار روی می اورند .

همسایگان

 

روستای قزل احمد باچندین روستا همسایه هست که عبارتند از الخلج ،قره بلاغ،آغچه کهل، چینی بلاغ و احمد آباد.

در بین این روستا ها بیشترین ارتباط با الخلجی ها می باشد و این به این دلیل است چون راه روستای  قزل احمد از این روستا می گذرد وتعدادی از از قزل احمدی ها با آنها فامیل هستند.بجز الخلج که نسبتاجمعیت خوبی دارد بقیه همسایگان خالی از سکنه می باشند یا خیلی کم جمعیت هستند ودر فصل بهار وتابستان عده ای برای کشاورزی بر می گردند.

محصولات کشاورزی و صنایع دستی

گندم ،نخود وعدس محصولاتی هستند که به صورت دیمی در این روستا کاشته می شوند ودر این میان کاشت گندم در سالها ی اخیر پررنگ بوده  است .بیشتر زمین ها دیمی بوده واین روستا از لحاظ آب دچار کمبود می باشد دو رود خانه تقریبا کم آب از این روستا سر چشمه می گیرند که در یک جایی به نام درمان دالی(آسیاب قدیمی روستا که الان از بین رفته است )به هم می پیوندندومحدوده این دو رودخانه است که مختصر آبی برای کشاورزی پیدا می شود درختان میوه خیلی کم می باشد به طور ی که جوابگوی خود اهالی هم نمی باشداین بدان دلیل است که قدیمی ها برای ساخت خانه بیشتر از چوب استفاده می کردند و به همین دلیل بیشتردر ختان بید که در ساختمان سازی قدیم مصرف زیادی داشته را کاشته اند .یک نظریه وجود دارد که اگر به جای این درختان بید درختان سیب یا گردو در مسیر دو رودخانه کاشته شده بود الان  میوه صادر  می کردیم. لازم به ذکر است که قالی بافی هم از دیر باز در این روستا رواج داشته و هنوز هم کم و بیش ادامه دارد.

چشمه های روستای قزل احمد

 

وستای قزل احمد چشمه های زیادی دارد که همه آنها آب خنک وگوارایی دارند ودر بین آنها چشمه اسمی خان(اسماعیل خان)از همه آنها  به خاطر قرار گرفتن در داخل روستا وخنکی وسبک بودن آب آن و کمی خاصیت درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است و اکثر مردم با اینکه در خانه های خودشان چاه آب دارند ولی آب این چشمه را برای شرب ترخیح می دهند این چشمه در وسط روستا ودر ته دره قرار دارد که منظره جالب و زیبایی دارد .این چشمه در زمان قدیم توسط یکی از اهالی به نام اسماعیل از طایفه حیدر خانلی ها که روی آن را مسقف کرده است نام گزاری شده  است. هرکدام از اهالی که از چشمه استفاده می کنند در پوش آن را می بنددند تا برای استفاده نفر بعدی آماده شود . این چشمه در همه فصول سال  آب دارد وهیچ وقت خشک نمی شود .

از چشمه های دیگر روستا می توان به سیسگا بلاغ ،داشبلاغ ،مالا گلی ،قورد یوواسی (دارای املاح معدنی فراوان می باشد ،)کوللوهلر،باش گل ، یانیخ ،و چشمه های زیاد دیگری  اشاره کرد که در اینجا مجال گفتن اسم  همه ی آنها نیست .

ناگفته نماند که یک چشمه به نام گوتور بلاغی که در مرز بین روستای ما و آغچه کهل قرار دارد که خاصیت درمانی بالایی برخوردار است و مردم از قدیم بیمار یهای پوستی را توسط آن درمان می کردند.

زمستان در قزل احمد

تا چند سال پیش که زمستان قزل احمد خیلی زیبا و واقعی بود ولی هم اکنون جلوه ی زیبایی ندارد.

زمستان قزل احمد 

تاریخچه روستای قزل احمد

 

نام قدیم روستای قزل احمد تهمیز بوده است .در ایام قدیم روستای خیلی بزرگی بوده است که در گذر گاه قافله ها که از شهرستان مراغه ،هشترود ،قره آغاچمی آمدند واقع شده بود سفالهای باقی مانده نشان از قدمت این روستا دارد .وقبرستان به جای مانده حکایت از اسلامی بودن این روستا است . نزدیک روستا یک منطقه به اسم (دویاتاغی)محل استراحت کاروانیان وجود دارد .معلوم  نیست تهمیز طی کدام جنگ ویران شده است  به گفته ریشسفیدان این روستا در زمان یکی از جنگها به دلیل پناه دادن یکی از فرمانده هان شکست خورده توسط دشمن ویران شده و تمامی ساکنین آن قتل عام شده است در یک قسمت ازروستای قزل احمد قبرستان بت پرستان در سحرای (قورد یوواسی)به فارسی لانه گرگ وجود دارد حفاری هایی که توسط قاچاق چیان آثار  باستانی انجام شده است بنا به اعتراف قاچاق چیان محلی در قبر مرده ها کوزه های سفالی وزنجیر های فلزی پیدا شده است که نشان از بت پرستی دارد.امروزه روستای قزل احمد را  به واسطه عالمانش می شناسند نزدیک پانصد سال است که روستای قزل احمد مرکز شیعه به علت مهاجرت نوادگان امام زادگان وساکن شدن  در روستای قزل احمد شده است.از قدیم عالمان زیادی در روستا بوده اند که به تبلیغ دین اسلام در روستا های اطراف می پرداختند .از مشهورترین عالمان قدیم آقا میر عزیز می باشد از عالمان برجسته امروز هم می توان به حاج سید جلال حسینی سید هادی هاشمی ،سیف علی صادقی ،حاج قادر گلابی ،حاج میر کریم قاسم زاده ،میر ابو الفضل گلابی ،سید محمد گلابی ،سید علی قاسم زاده ،سید محمود گلابی سید کاظم گلابی ،موتمن ،صادقی ،نوروزی که مشغول به تحصیل هستند.وبه خاطر علم ،فصاحت ،بلاغت ودین داری مورد احترام عام وخاص مردم قزل احمد و روستاهای اطراف مثل احمد آباد ،الخلج،قپچاق ،چینی بلاغ،سیف الدین،آغچه کهل ،شیخ بیگ، تازه کند ،الگو،قره بلاغ ،ینگجه،نوساله ،پستکان،تکمداش ،شیروانده،چرم خوران علیا وسفلی ،خوشگاب قره چمن می باشند.

از امکانات فعلی روستای قزل احمد می توان به آب، برق ،تلفن ،گاز، راه روستایی اشاره کرد .

 


 


[ شنبه 92/3/4 ] [ 11:16 صبح ] [ روح الله آقازاده قزل احمد ] [ نظرات () ]

گلدیک:
 در مورد گلدیک لازم به توضیح است که یک نوع گل بومی در کوهپایه هاو کنار رودخانه های قزل احمد به صورت خودرو می روید که نسترن نام دارد. میوه این گیاه به زبان آذری «گلدیک»  نامیده می شود که بعد از فصل  گلدهی که گلبرگ های آن می ریزد مادگی آن تبدیل به میوه می شود . میوه موقعی  رسیده است که رنگش کاملاً قرمز شده باشد. در فصل پائیز  افراد بومی  این میوه ها را جمع آوری کرده و پس از خشک شدن  و یا به صورت تر و تازه آن را برای فروش به بازار عرضه می کنند.  داخل گلدیک دانه ها و  خارهای ریزی وجود دارد  که باید از آن جدا گشده و دور ریخته شود .  بدین جهت میوه (گلدیک ) را می جوشانند و از چند نوع صافی عبور می دهند.  تا مواد زاید آن گرفته شود.  و با اضافه کردن موادی از جمله برنج، لوبیا چیتی،سبزی آش، گردو، انواع  خشکه بار (از جمله آلوچه، زردآلو،آلبالو)، شکر، سیرداغ و نعناع داغ و پیاز داغ  آش گلدیک تهیه می شود ، اکثر قزل احمدی ها در تهیه این آش خوشمزه مهارت خاص خود را دارند. عصاره گلدیک برای درمان سنگ کلیه و مثانه  بسیار مفید مثمر ثمر  است و بعضا برای پایین آوردن قند خون هم استفاده می شود .
کهلیک اوتو عاراغی  :
عرق آویشن یا کاکوتی ، برای رماتیسم و درد اندامها تجویز میشود .
یارپیز گولو عاراغی :
 عرق گل پونه: 
 ، برای هر نوع دل درد به کار میرود .
بوی مادران عاراغی : 
 عرق بومادران برای اسهال مفید است .
سی بیر قویروغو ( هووه جووه ) : 
 ماهور ، از آین گیاه مرحم برای زخمها درست می کنند .
شیرین بیان :، برای زخم معده مفید است .
چله داعی : نوعی علف است که برای درمان شکستگی ها به کار می رود .
بابانه ک : گل بابونه ، برای رفع درد دل بچه ها مفید است .
امن کومه جی : پنیره ک ، این گل را با بنفشه و گل کدو و گل ختمی مخلوط کرده و آن را چهل گل می گویند که مصرف عمده اش در دل درد بچه هاست .
خانیم ساللاندی : تاج خروس برای شاش بند موثر است .

 

جاجیخ : زینان ، برای تقویت کبد با عسل می خورند . 
قوش اوزومو : تاجریزی ، برای دندان درد مصرف می شود . 
میر تیکانی : آدو ، برای درمان سوزاک به کار می رود . 
قوش ابه یی : نوعی علف است که برای دفع کرمک و سایر انگلها به کار می رود . .  
چیت لیخ : کاسنی ، تخم و گل آن برای دل درد مفید است . 
نوروز گولو : عطرش مفید است و مانع زکام می شود . 
دانا اشاغی : گیلو ، بیشتر جنبه غذائی دارد و در کته می ریزند . 
توکلی جه : برای خیالات و جنون مفید است . 

 ،هنگلش :نوعی تره خودروی که استفاده غذایی ودرمانی دارد.

اوشگون(ریواس) اوشگون هم چون نوروز گلی نوید بهار می دهد ودر اوایل بهار می روید اکثر مردم آن را می شناسند وچه زیباست در کوهای قزل احمد به دنبال اوشگون گشتن اگر به موقع و در فصل خودش چیده نشود سفت شده وخاصیت اولیه خود رااز دست می دهد

،ایت بورنی(گل سرخ کوهی) -قوزی قولاغی-،گلین بارماغی،خاش خاش، یمنیک ،بلاق اتی،بوغاناق ،داغ مرزسی ،فرتخلی جا،یاغلی جا،قره منده،دولبرچین ،یاسدی یارپاخ ،

 

لطفااگرنام گل وگیاهی فراموش شده ویاپیشنهادی داریدبرای اضافه کردن مطالب ویامطالبی که بایدحذف شود دربخش نظرات اشاره فرمایید.در ضمن اگر اشتباهی در املاء کلمات یا در ذکر خواص انها صورت گرفته خوشحال می شوم اگر اشاره  کنید.باتشکر


از آقای علی داننده از قپجاق تشکر می کنیم که اسامی گیاهن ذیل را که ما فراموش کرده بودیم را در قسمت نظر خوااهی برای ما ارسال کرده اند
 پیشیک جیرماغی /یارپیز/یمیشان /گار کیچکی/توکلوجه/ترشک/چوبان یاستیغی

 

 
 

 


[ شنبه 91/11/21 ] [ 3:55 عصر ] [ روح الله آقازاده قزل احمد ] [ نظرات () ]

اسامی که در ذیل به آنها اشاره می کنم از دوستان و همکلاسی های بنده در دوران کودکی و نوجوانی وجوانی بوده اند که کم وبیش با آنها خاطراتی داشته ام.

احد باقر نژاد ،محمد حداد نظام ،عبد الله صادقی ،محمد صحت ،محمد صادقی ،سجاد صادقی ،محمد آقازاده (پسر  عمویم)صمد راحتی ،بهرام صادقی ، حسن شجاع ،محمود علیپور ،حبیب علیپور ،مهدی باقر نژاد عیسی جعفری ،احمد گلابی ،مظاهر رضایی ،جواد کرامت ،علیرضا حیدری ،محمد گلابی ،عادل راستی  ،حمید راستی

دوستانی هم در الخلج داشتم که اسم خیلی از آنها در خاطرم نیست جواد پاکدل و بردادرش ابوالفضل ،مهدی کریمی ،یونس محرمی ،رمضان کریمی محمد بخشی ،فرجی و خیلی های دیگه...

واما دوستان احمد آبادی که یادم هست سعید روستایی ،علی بختیاری ،محمود ومهدی ...

یادش بخیر دورانی که ما برای درس خواندن در دوره راهنمایی باید از قزل احمد با پای پیاده حدود 4کیلومتر را به طرف روستای الخلج می پیمودیم با آن شرایط سخت در آن سرما و برف همه خاطرات شیرینی بود که دیگر تکرار نمی شود

یاد باد آن روزگاران یاد باد

به همه چیز امید دارم که جای جبران دارد یک چیز همیشه ناراحتم می کند گذر عمر که چاره ای ندارد میگذرد بی آنکه خودم بخواهم .


[ یکشنبه 91/11/15 ] [ 3:10 صبح ] [ روح الله آقازاده قزل احمد ] [ نظرات () ]

قزل احمد

 

برای دیدن عکس ماهواره ای از روستای قزل احمد به آدرس ذیل بروید.

http://upload7.ir/images/03427140205338586655.gif

خبر وجود طلا

http://www.irna.ir/News/80183467

 


[ دوشنبه 91/9/6 ] [ 10:0 صبح ] [ روح الله آقازاده قزل احمد ] [ نظرات () ]
<< مطالب جدیدتر           

.: Karaj1391 Design : Hamid Reza Sadeghiyan :.

درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 16
بازدید دیروز: 21
کل بازدیدها: 117764